Ruta maya deel 2 (zon, zee en strand)

24 maart 2014 - Morelia, Mexico

Nou daar is hij dan hoor, nadat mijn laptop, waar mijn mooie powerpoint over Nederland op stond, het net een dag voor mij presentatie op school begaf is hij eindelijk weer gemaakt en ben ik weer terug van vakantie, dus tijd om het Ruta Maya verhaal af te ronden.

dag 10 - strand zonder naam

rond de middag kwamen we aan in een hotel aan het strand. Het waren een soort bungalows met vier kamers en er waren amper andere gasten, dus we hadden het rijk voor ons alleen. De rest van de dag hadden we vrije tijd om te zwemmen in de zee of het zwembad, kokosnoten te eten en de Harlem Shake op te nemen (met dit laatste waren de rotarians niet heel blij).

dag 11 -  strand zonder naam

De hele dag een beetje rond hangen, over het strand lopen kayaken en kokosnoten uit bomen te proberen te krijgen. 's avonds hadden we nog een optreden van 'Michael Jackson' en toen was het al weer tijd om de koffers in te pakken en te gaan slapen.

dag 12 - strand zonder naam/ Chichén Itzá/ Playa del Carmen

We wilden graag op het strand slapen, maar dat mocht natuurlijk niet, dus stonden we maar om 5 uur op om dan maar daar 'verder te slapen' en de zons op gang te zien. Na een vroege strandwandeling pakten we onze laatste spullen in, gingen we ontbijten en daarna op weg naar Chichén!

De piramide van Chichén Itza is de bekendste in heel Mexico (in iedergeval de enige die ik kende voordat ik hier kwam) maar wat me toch het meest bijgebleven is is de hitte. We hadden een tour van een gids en er valt nog al wat te vertellen over de Maya's en hun tradities, dus wij werden levend verbrand.

In de avond kwamen we aan in het hotel in Playa del Carmen, waar we verasd werden met een enorm buffet dat we met zijn allen bijna leeg gegeten hebben. Daarna gingen we nog even Adel zingen met een zangeres die in de loby stond, de meeste gasten waren wel geamuseerd, het hotel wat minder.

dag 13 - playa del Carmen/Xcaret

De ochtend hadden we vrij, daarna gingen we naar het Xcaret, een park met zee dieren, ondergrondse rivieren etc. We zwommen door zo'n rivier en daarna gingen we naar een mexicaanse folklór show met dansen uit heel Mexico.

dag 14 - Playa del Carmen/Xel-há

Naar een ander park, Xel-há, wat een beetje het zelfde idee was, maar hier hadden we veel meer tijd. We begonnen met fietsen naar het begin van de rivier, waarbij Yuri lekker begon door tegen een boom aan te rijden, blijkbaar leren ze in Brazillië niet fietsen. Bij de rivier aan gekomen kregen we snorkels en zwembanden, waarbij we de grote fout maakten om een dubbele te kiezen, want daar valt gewoon echt niet in vooruit te komen. Dus op de helft lieten we de banden achter, wat voor een aantal toch iets minder prettig was (ze leren in  Brazillië ook niet zwemmen). Verder deden we een soort pakour boven het water, aten we in een mexicaans restaurant en zagen we aapjes, vogels, zeekoeien en vissen in allerlei kleuren.

dag 15 - playa del Carmen/ Xplor/Cancun

Dit was de laatste dag in Playa del Carmen. 's Ochtends vroeg stonden we met onze koffers bij de bus om te vertrekken naar het hotel in Cancun, met een tussen stop bij Xplor, een park met zip-line parkours, jeeps en meer ondergrondse rivieren. Vooral de Jeeps waren erg leuk. Er waren rondjes van ongeveer 40 minuten (voor ons 30) door de bush bush, met grotten die vol stonden met water, scherp bochten, en autobanden op de weg. Aangezien ik niet eens weet wat de rem en het gas is heb ik de gok maar niet gewaagd, maar mijn vrienden konden er ook wat van. We zijn weet ik niet hoe vaak gebodst en iemand is zelfs over de kop gevlogen, maar gelukkig zijn er geen gewonden gevallen.

Bij aankomst in het hotel werden we naar een conferentie zaal gedirigeerd waar we gelijk een hele uit leg kregen over wat wel en vooral niet mocht. De lijst van dingen die niet mochten omvatte onderhand naar het strand gaan na 8 uur, met groepen groter dan 5 samen zitten etc. En we mochten het hotel niet uit dus het beloofde een gezellige avond te worden. We hingen dus, in kleine groepjes, een beetje rond op de weinige plekken waar we wel mochten zijn en daarna gingen we dan maar naar bed.

dag 16 - Cancun/ Isla mujeres

's Ochtends vertrokken we met een Catamaran naar Isla Mujeres, een touristisch eilandje voor de kust van Cancun. We maakte nog een tussen stop om te snorkelen, ook al was er vrij weinig te zien en gingen daarna aan land om souvenirs te kopen. Met de boot gingen we naar een restaurant aan de andere kant van het eiland om te eten, waarbij we erachter kwamen dat we twee mensen kwijt waren die de boot gemist hadden. Die werden later met een taxi opgehaald. De rest van de dag verbrachten we in het hotel en na het eten zouden we een 'disco' hebben, maar die werd afgeblazen door het hotel omdat ze nou net die dag gecontroleerd zouden worden en er te veel minder jarige in onze groep zaten. Dus in plaats daar van mochten we tot elf uur naar het winkel centrum aan de overkant van de straat, al gingen de meesten toch een andere kant op (drie keer raden waar heen)

dag 17 -  Cancun

Dagje strand en zwembad. 's avonds gingen we met de hele groep eten in een van de restaurants van het hotel (de andere dagen mochten we eten wanneer we wilden) en daarna hadden we toch nog even een disco van 10 minuten. Toen hadden we nog vrije tijd tot 1 uur, dus probeerden we in 2 uurtjes de uitgaans stad van Mexico te ontdekken. Dat liep voor een aantal mensen aardig vervelend af want in twee uur kun je niet drinken en vervolgens weer redelijk nuchter worden. Zo werden dus drie mensen op een haar na naar huis gestuurd. Een van heb was er wel echt slecht aan toe en was zelfs bijna mee genomen door de politie, maar de andere twee hadden gewoon pech want zij waren echt niet de enige die gedronken hadden. Gelukkig werd later besloten dat ze, onder voorwaarden, toch mochten blijven.

dag 18 - Cancún/bus

We hadden nog even tijd om van het strand te genieten en we gingen met iedereen die zin had naar een winkel centrum. We sloten ons verblijf in Cancun af met het oefenen van onze dans waar we al de hele reis mee bezig waren, die we op een conferentie van Rotary op moeten voeren. Met alles wat er in Cancun te doen is moesten wij vivir mi vida gaan dansen, hiep hoi. En het werd nog leuker want daarna was het weer tijd voor een overnachting in de bus, opweg naar Villahermosa

dag 19 - Villahermosa

Villahermosa betekent leterlijk 'prachtig dorpje' maar dat valt nogal al tegen. We hebben niet heel veel gezien maar mij leek het meer een vervallen stad.

's ochtends kwamen we aan in het hotel, waar we gingen ontbijten en daarna tot 1 uur moesten wachten op onze kamers. Gelukkig was er een zwembad en internet, dus het was te doen. Nadat we eindelijk gedoucht hadden gingen we naar een museum over de aarde en daarna was er nog een show met fonteinen. Voor het avond eten gingen we naar een restaurant op een boot, waar we al varende te eten kregen. Daarna was iedereen uitgeput, dus genoten we van onze laatste nacht in ee normaal bed, al moesten we wel weer om 5 uur opstaan.

dag 20 - Villahermosa/Veracruz/bus

Voor de laatse keer vertrokken we met al onze koffers, die onder hand twee keer zo vol waren, uit het hotel. Op weg naar Veracruz dit keer. Hier had de organisatie niks gepland, dus hadden we 7 uur vrije tijd. We gingen met de bus naar de andere kant van de stad omdat in het winkelcentrum daar een H&M zou zitten (er zijn er drie in Mexico, dus dat is redelijk speciaal), maar die bleek er dus niet te zijn. Toen kwamen we langs een kot van coca cola waar iedereen karaoke kon zingen om het mexicaanse team te supporten voor het WK, dus dat deden we dan maar, Met sombrero en al waren we kei hard cielito lindo aan het bleren. Ze zeiden dat ze het filmpje naar ons zouden mailen, maar volgens mij hebben we ze afgeschrokken want ik heb nog steeds niks gehad. Daarna hebben we ook nog maar even Nederland-Duitsland gespeeld en 3-0 gewonnen, dat gaat alvast de goede kant op. Omdat ze toch in een melige mood waren gingen we ook nog maar naar de auto-mac (na een hele discussie dat het over de hele wereld Mac drive heet, behalve hier en in Australië want daar is het gewoon MacDonalds drive trough). Op de terug weg naar het hotel waar we geluncht hadden en ook gingen eten kwam er nog een carnavals optocht langs. Veracruz is een van de weinige steden waar Carnaval gevierd wordt in Mexico, dus we hadden geluk om nog een beetje mee te kunnen pikken, maar het valt niet te vergelijken met de optochten in Brabant en al helemaal niet met Brazillië. Nadat we de hele stad wel gezien hadden gingen we met zijn alle eten, ons laatste avond maal, en daarna naar bed, nou ja, stoel. De rotarians hadden verzonnen dat jongens niet meer naast meisjes mochten zitten omdat ze het vermoeden hadden dat er koppeltjes aan het ontstaan waren en dat kan natuurlijk niet .... Dus de aller laatste keer samen in de bus mochten we niet zitten waar we wilden maar moesten de meisjes voor- en de jongens achterin.

dag 21- Queretaro, Celaya, Morelia

rond een uur of 7, zo'n twee uur later dan verwacht, kwamen we aan in Queretaro, waar het afscheid nemen begon. Daarna gingen we door naar Celaya en toen bleven alleen de mensen uit Morelia en omliggende dorpjes over. Het was ineens een stuk rustiger, maar iedereen was onderhand wel goed wakker dus we maakten het nog wel even gezellig (We hebben een keer een analyse van de studenten in de verschillende steden gemaakt en kwamen tot de conclusie dat de gestoorden in Morelia zitten). Rond elf uur kwam de bus aan in Morelia en werden we allemaal opgehaald door onze gastouders. Toen was het echt voorbij, het einde van drie geweldigen weken met een geweldige groep. Naar mijn menig was het zonder alle toch iets overdreven regels van Rotary nog een stuk leuker geweest, maar ik heb er als nog van kunnen genieten en ben blij dat ik deze ervaring aan mijn uitwisseling toe kan voegen.

1. Tante Marian:
    25 maart 2014
    Je kunt goed en leuk schrijven. Ik zie het helemaal voor me.
    Had ik ook wel gewild (30 jaar geleden), zo'n jaartje er tussen uit.
    En waarschijnlijk wel nog een jaartje... :-)
  2. Marie ella romme:
    26 maart 2014
    Vera, wij zijn weer helemaal op de hoogte van je reis.Geweldig om te allemaal te kunnen doen en te bekijken.
    Voor sommige moeten er weleens wat regels in het leven zijn ..maar daar weet jij wel mee om te gaan. Nog een fijne tijd voor je en geniet ervan.Warme groetjes van Marie Ella
  3. Vera:
    26 maart 2014
    @Tante Marian Dankje! Volgens mij bestond het 30 jaar geleden ook al hoor ;) En ik zou ook nog wel een jaartje willen, maar ja ik heb ook nog mijn plichten in NL