Ryla, afscheid en meer

28 mei 2014 - Morelia, Mexico

Bonjour tout le monde!

(ik zit nog steeds in Mexico hoor, ben er alleen achter gekomen dat mijn Frans nu echt bagger is en aangezien in de hele zomer in Frankrijk door ga brengen ben ik maar weer gaan oefenen)

Dus, ik heb weer een paar verhaaltjes te vertellen.

Ten eerste ben ik weekend naar Patzcuaro en omgeving geweest. Patzcuaro ligt aan een groot meer en boven dat meer was een grote luchtshow georganiseerd en de vader van een vriendin van mij deed iets met de organisatie (snap nog steeds niet wat nou precies) en de familie had me uitgenodigd om met hen mee te gaan kijken. Al die vliegtuigen die neer leken te storten waren erg indrukwekkend en beangstigend (heb vliegangst nu dus ik kan niet meer terug komen naar Nedrland, sorry). In de avond was er nog een concert van een band die onder de volwassenen heel bekend is. Daar op het plein kwam ik echt half Morelia tegen, inclusief mijn eerste gastgezin. Het was de bedoeling dat we daar bleven slapen maar het was koud en nog niet heel laat dus we gingen maar gewoon terug naar Morelia, waar ik nog een dagje bij hen bleef omdat mijn gastgezin niet thuis was.

Vervolgens, een van de belangrijkste en leukste evenementen in Mich., la feria!

Gedurende drie weken was het kermis 'in'  Morelia. Op een terrein zo'n 15 minuten buiten de stad was de feria (dat betekent letterlijk kermis, om het makkelijk te houden) geinstaleerd. Er waren duizenden attracties, zelfs meet etens tentjes, een markt met typische dingen (kunst etc.) uit de staat, nog een marktje met allerlei soorten mezcal (een typisch mexicaanse sterke drank) en een open lucht theater waar iedere avond concerten van redelijk beroemde artiesten gehouden werden. Ook was er iedere avond een voorstelling van mexicaanse dansen waarbij mensen letterlijk door de fontein liepen. Ik ben er zo'n vijf keer heen geweest en heb concerten van David Bisbal en Molotov gezien (en twee liedjes van Alejandra Guzman), me helemaal misselijk laten maken door de attracties, me dood geschrokken in het spookhuis en mezcal geproeft (shh). De laatste dag was er een concert van los angeles azules, een mexicaanse band die eigenlijk 'voor oude mensen is', maar veel exchangers vinden ze geweldig. Helaas waren alle exchangers net die dag op een Rotary kamp en konden we er dus niet heen.

Dit kamp (16, 17,18 mei) was niet zomaar een bijeenkomst maar een RYLA (Rotary youth leadership awards). Hier leerden we dus een 'leader' te zijn. Alle inbounds en prebounds waren uitgenodigd (lees verplicht) dus het was een drukke boel met zo'n 120 jongeren. Maar de kleintjes maakten het toch wel gezellig, omdat ze natuurlijk van alles te vragen hadden over de uitwisseling en hun hostcountries. de Ryla werd gehouden in een hotel dat bij een waterpark hoort, met daarbij ook nog eigen zwembaden en een groot gras veld waar activiteiten werden georganiseerd. ook waren er presentaties over leadership en Rotary en de laatste middag kregen we wat vrije tijd in het park. En toen was het ineens tijd om afscheid te nemen, maar for real deze keer, want het was het laatste rotary weekend en we zouden de mensen die niet in onze stad wonen waarsschijklijk dus niet meer zien. Het afscheid nemen was dus best moeilijk maar als je iedereen maar blijft beloven dat je ze ooit op komt zoeken (wat in de meeste gevallen een leugen is, maar zolang we het zelf geloven helpt het) valt het wel mee. Ondertussen was ik ook nog druk bezig met het oplossen van een ander porbleem want het was de bedoeling dat ik met Sarah mee zou gaan naar Irapuato, maar daar was Laura, de chairwoman het niet helemaal mee eens. Uiteindelijk is dat toch goed gekomen en vertrokken we naar Irapuato!

In de vakantie was ik daar ook al een paar daagjes geweest, maar ik had nog lang niet de hele stad gezien. Deze keer gingen we naar het historisch centrum, waarvan alle exchangers die in irapuato wonen  zegen dat het lelijk is, maar als je goed zoek vallen er best veel mooie dingen te vinden. Sarah leerde zelfs haar eigen stad beter kennen omdat ik alle wilde zien ;). Verder bezochten we het winkelcentrum, spraken we af met de andere exchangers en bakten we appeltaart. Hiervoor gingen we eerst op de fiets naar de supermarkt, lekker Europees.

Die donderdag kwam ik terug in Morelia, vrijdag ging ik een dagje naar school, want ik ben een van de weinige exchangers die nog geen vakantie hebben, en zaterdag was het Vitoria's verjaardag! Haar eerste gast gezin had een weekendje weg voor haar georganiseerd als verjaardags en afscheids feestje (morgen gaat ze terug naar Brazilie) dus gingen we met haar famillie, wat vrienden van de familie, een hoop uitwisselingsstudent (tien brazilianen, een deense, een italiaan en ik, oftewel een portugees bijspijkerings cursus) en een handje mexicaanse vrienden naar Tzinzunzan, een dorpje een uurtje van Morelia aan een meer (het zelfde meer als Patzcuaro), waar vrienden familie een bungelow hadden. Wij campeerden in een grote tent die we voor de bungelow hadden opgezet. Zondag ochtend gingen we met zn allen ontbijten in Quiroga, een dorpje dat daar vlakbij ligt en in de middag gingen we terug naar Morelia. Ik bleef daarna nog een dagje bij Vi omdat mijn familie weer eens in Guadalajara zat.

En nu zit ik weer op school (computerles...) dit is het laatste weekje, morgen nog een dag les en voor vrijdag hebben we springkussens, verfballonen etc. geregeld om onze tijd op het Jeff goed aftsluiten. De examen foto's zijn al genomen (ik zal ze straks uploaden) en de 14e, mijn laatste weekend in Mexico hebben we ons eind examen feest. Vanochtend kwam ineens mijn engels lerares naar me toe, of het waar was dat ik in 2/3 weken al weg ging. oeps het komt nu wel heel dicht bij.

Maar voor die tijd komt er sowieso nog een blog, dus tot ziens!

1. Jack Verhulst:
    29 mei 2014
    Zo te lezen en te zien op de foto's heb je het erg naar je zin.
    Geniet maar van de laatste weken in Mexico!
  2. Liedeke:
    22 juni 2014
    Zoooo leuk om te lezen nichtje :) doet me denken aan toen ik zelf op exchange was. Zo'n bijzondere tijd die je nooit zult vergeten. Goed dat je nu weer thuis bent ook. Je gaat je vast wel weer thuis voelen hoor, maar eerste tijd zul je wel heimwee hebben...Je komt nog naar Utrecht binnenkort toch? Liefs!