la primera dia

27 juli 2013 - Morelia, Mexico

De eerste dag dus. Na de vertraging in Mexico city kwam ik om iets voor 1 aan in Morelia. Gelukkig was mijn koffer er ook en gelijk toen ik naar buiten liep zag ik mijn gastgezin al aankomen. Ik kreeg van iedereen gelijk een knuffel en een kus (ik denk dat ik maar eens een lijstje moet maken met in welk land ze hoeveel zoenen op de wang geven, want ik doe het iedere keer fout) en we hebben nog wat foto’s gemaakt met het ‘welkom in Mexico’ spandoek ding. Volgens mij heeft opa die foto’s ik zal nog eens vragen of hij ze door kan sturen, dan kunnen jullie ze ook zien. Toen we thuis waren heb ik nog even naar huis (in Nederland) gebeld en daarna ben ik gaan slapen want de volgende dag had ik al een entrevista en la escuela, een interview op school dus. Er werd vrij weinig aan mij gevraagd en dat vond ik helemaal niet erg aangezien ze geen Engels spraken. Gelukkig kwam er iemand langs die dat wel kon en die vertelde mij dat ik eerst een half jaar naar de universiteit ga, om beter Spaans te leren en andere buitenlanders te leren kennen. Het tweede half jaar ga ik dan naar high school. Aan de ene kant is het wel een beetje vervelend dat ik na een half jaar weer in een hele andere klas, in een ander gebouw etc. kom, maar het is wel fijn om eerst mijn Spaans bij te kunnen spijkeren en wie had gedacht dat ik op mijn 16 al naar uni mocht. Goed, na het interview zijn we naar het grootste winkelcentrum van de stad geweest, wat echt enorm was, en daarna  gingen we naar huis om te lunchen. Ze ontbijten hier rond een uur of elf, ook op schooldagen, lunchen om 3 uur en avond eten om 9 uur. De lunch is heel uitgebreid, mensen komen ook echt naar huis van hun werk om te lunchen en gaan dan weer terug. Die tijden zijn wel even wennen en ook al het eten is anders, ik heb nog geen boterhammen met hagelslag gezien. Vandaag is er een afscheidsfeestje voor Monse/ welkoms feestje voor mij voor de hele familie. Ik heb toch maar even nagevraagd hoe groot die familie dan is en er komen dus zo’n 60 mensen. Ik ben erg benieuwd hoe dat in het huis gaat passen, maar het lijkt me erg gezellig. Het feest zou over een uurtje moeten beginnen, maar de helft van het gezin is nog niet een thuis, dus ik heb het gevoeld dat de mensen die zeiden dat je minstens een uur te laat moet komen op feestjes gelijk hadden.

1. Ma:
    27 juli 2013
    Geweldig Vera, dat je direct zo word opgenonen. De lunchtijd zal even wennen zijn, maar het avondeten is voor jouw geen probleem. Thuis had je rond die tijdvook altijd honger. 60 mensrn, hoeveel zoenen moet je dan gaan geven? Heb je nog iets aan mijn mail gehad? Zijn dat allemaal buitenlanders met wie je op de uni Spaansvgaat lerem. Allemaal studenten, die net als jij ney in Mexico zijn geland?
    Liefs MA
  2. Wil Sistermans:
    27 juli 2013
    Leuk voor je CV later. Eerst naar de universiteit voor een cursus Spaans, dan pas je VWO afmaken. Dat is redelijk uniek! Wie weet bevalt het daar zo goed dat je het hele jaar daar kan blijven. Er zullen vast wel een paar studies zijn die je goed zou kunnen volgen.
    60 mensen, dat worden een hele hoop zoenen en heel veel Spaans geleuter om je heen.
  3. Tante Marian:
    27 juli 2013
    mooi, niggie lief, dat je goed bent aangekomen.
    De reis is niet meegevallen, zo lees ik. Eerst maar even lekker bijkomen en acclimatiseren. Ik blijf je volgen.
    Liefs, tante
  4. Rtn. John Franken:
    28 juli 2013
    Goed om te lezen dat je goed bent aangekomen en goed bent onthaald Vera! Suc6 daar!
  5. Elly Scheepers:
    Hoi Vera,

Een hele fijne dag vandaag. Je neemt ook afscheid van een goede vriendin die jouw entree in Mexico heeft voorbereid!
    Het gaat je goed.

Elly
  6. Marie ella romme:
    28 juli 2013
    Vera, via elly en je reisverhaal kunnen wij je volgen tijdens deze bijzondere tijd in Mexico.Heel Veel plezier, Geluk en Genieten......Dikke knuffel uit oudenbosch. Piet en Marie Ella
  7. Opa en oma:
    29 juli 2013
    Adios Vera,
    We kunnen weer even vooruit met je verhaal. Nu komt er een tijd van hard werken aan, dat hebben we wel uit je verslag begrepen. Wij zullen niet op elk verslag reageren want zoveel beleven we hier niet. We kunnen melden dat het met ons prima gaat. Wat die foto's betreft waar je het in je laatste verslag over had, volgens mij hebben wij geen foto's gezien of zullen we niet weten hoe we ze kunnen vinden.