San Miguel de Allende

27 september 2013 - Morelia, Mexico

Er is weer heel veel gebeurd sinds mijn laatste blog, maar niet alles is zo interessant en eerlijk gezegd ben ik ook al weer dingen vergeten. Ik porbeer iedere dag een paar zinnen te schrijven over wat ik heb gedaan, maar ook dat vergeet ik wel eens .... Ik lijk wel een goudvis.

Maar nu heb ik weer computerles, een goed moment om te vertellen over wat ik nog wel weet, het inbound weekend in San Miguel de Allende

Afgelopen zaterdag ochtend vertrok ik om 6 uur naar het huis van Debora, een meisje uit Brazillë, om met haar mee te rijden naar San Miguel. Het was een rit van zo'n 2.5 uur, maar het grootste deel daarvan hebben we geslapen. Toen we aankwamen kwam ik gelijk al een paar bekenden tegen, meisjes uit mijn voetbal team die volgend jaar op uitwisseling willen. Zaterdag was er ook een activiteit voor hen en ze moesten hun papieren etc. inleveren. We liepen naar de tafel waar we ons in moesten schrijven en daar stonden ook al wat anderen uit onze stad te wachten. Iedereen die aankwam praatte gelijk met elkaar, ookal hadden we elkaar nog nooit gezien. We hebben zo onderhand wel geleerd om contact te leggen en uitwisselings studenten zijn nou eenmaal hele leuke mensen, dus het was gelijk gezellig. En ook Jelle was er (als je dit leest, ik heb je gemist ;) ), dus we konden weer Nederlands praten. Maar aangezien dat voor anderen als gghghghghghg klinkt en Engels gewoon makkelijker is hebben we dat nauwelijks gedaan.

Toen iedereen er was begon er een presentatie. Eerst was er een welkomswoordje en werden alle belangrijke mensen voorgesteld en daarna werd er ongeveer een uur gepraat over de 4 D's. Dat kwam voornamelijk doordat alles in het Engels en Spaans moest, want de Europeanen kunnen nog niet goed genoeg Spaans en de meeste Brazilianen spreken geen woord Engels, dus die moeten het met Spaans doen.

Hierna gingen we  naar buiten om met de hele groep spelletjes te doen. We werden steeds gedwongen om groepjes te maken met niemand uit hetzelfde land erin. Voor mij en veel andere Europeanen was dat niet heel moeilijk (landen als Tsechië, Slowakije en Zweden zenden ook niet zoveel mensen naar Mexico) maar de Duitsers hadden het moeilijk en er waren simpel weg te veel Brazilianen. Er zijn er een stuk of 15/20 en op een of andere manier beland ik heel vaak in een groepje van hen. Zij hebben wel de gewoonte om hun moedertaal te spreken en Portugees gaat helaas toch net iets te ver voor mij, dus dat ik niet echt een succes. Na de spelletjes werden we even snel voor gesteld aan de prebounds en hun ouders en vertelde twee oldies (mensen van het zuidelijk half rond die in januari al aan waren gekomen) wat over hun uitwisseling. Alle landen waar wij vandaan kwamen werden opgenoemd, maar Nederland werd gewoon over geslagen, ook al riepen we toch best hard Holanda toen de chairman vroeg 'quien falta?'. We zijn ook zo belangrijk ...

Vervolgens gingen we weer terug naar de ruimte waar de presentatie was en kregen we de sleutels van onze kamers. Ik sliep met een meisje uit Canada, Duitsland en Brazilië. We gingen snel onze spullen in de kamers zetten, blazer aan, vlag en pins mee en weer naar buiten om foto's te maken en pins te ruilen. Ook de (waarschijnlijk) prebounds waren daar weer om met ons te praten over waar ze het beste heen konden gaan. Er was een meisje dat graag naar Nederland wilde, dus wij konden haar uitleggen waarom ze dat wel of niet zou moeten doen. Voordat ik vertrok had ik echt een gevoel van, waarom zou iemand naar Nederland willen, koud land, nutteloze taal, niet veel speciaals, maar als je er een tijdje niet bent begin je het toch wel te waarderen. Dus hopelijk heb ik het goed gedaan en komt er volgend jaar weer een Mexicaan naar Nederland.

- Ik kijk net even opzij en zie allemaal posters in het Spaans, was helemaal vergeten dat ze hier een andere taal spreken omdat ik nu al zo'n half uur in het Nederlands aan het typen ben, heel apart. -

Anyway, na de foto's gingen we eindelijk eten. We zijn dan wel geen mexicanen maar we eten onderand wel zo. We aten hamburgers en hotdogs, toch wel even een teleurstelling (WHAT, no taco's?!) maar het was erg lekker en gezellig. Na het eten gingen we omkleden en het zwembad in! Het was heerlijk weer, zoals je van Mexico zou verwachten (en het in Morelia dus niet is). Uiteindelijk was het toch echt tijd om om te kleden en met de bus richting het centrum te gaan. Met de hele groep liepen we naar een park waar we pizza gingen eten met Mariachi op de achtergrond en best wel creepy poppen (ik ga proberen een filmpje daarvan te uploaden). Na het eten vervolgden we onze wandeling samen met het bandje. Een groep van zo'n 60 prettig gestoorde buitenlanders dansend door de straten van San Miguel, hopelijk konden de inwoners er ook een beetje van genieten. We liepen door naar de kathedraal en daarna gingen we met de bus weer terug naar het hotel, waar we nog even een disco hadden.

De volgende ochtend begonnen we om een uur of 8 met een heerlijk ontbijt. We hebben met zijn alle op zijn Mexicaans gegeten (veel eten en veel praten dus) en daarna gingen we nog even naar het centrum waar we wat vrije tijd hadden om zelf rond te lopen en wat te kopen. Daarna gingen we terug naar het hotel en was het alweer tijd om onze spullen te pakken, afscheid te nemen en te vertrekken. Met zo´n 60 mensen om afscheid van te nemen duurde dat wel eventjes, maar uiteindelijk vertrok ik samen met Debora en haar gastgezin weer richting Morelia. Daar hebben we nog even bij haar thuis gekletst, zo goed en wel als dat ging in het Spaans. Debora kan nauwelijks Engels, maar gelukkig is mijn Spaans (en gebarentaal) al wel goed genoeg dat ik de meeste dingen kan beschrijven, en Debora spreekt het echt heel goed dus we kwamen er redelijk uit en het was erg gezellig. Een tijdje later kwam mijn gastmoeder me halen en gingen we naar het huis van opa en oma, waar ik iedereen over het geweldige weekend kon vertellen. Toen we 's avonds thuis kwamen was ik toch wel erg moe en ben ik snel naar bed gegaan want de volgende dag mocht ik weer naar school! Daar is niet zo heel veel speciaals gebeurd, dus de volgende blog komt na het weekend :)

1. Jelle:
    28 september 2013
    ik vond het ook leuk om jou weer te zien hoor :) en jij schrijft een stuk langer over alleen san miguel, dan ik over 3 weken... ach iedereen heeft zo z'n talent ;)
  2. Vera:
    28 september 2013
    haha nou als facebook en alle andere leuke dingen die je op een computer kunt doen niet geblocked waren was het waarschijnlijk een stuk korter geweest. Hopelijk zie ik je snel in Leon!
  3. Opa en oma:
    28 september 2013
    Hamburgers, hotdogs; herkennen we je nog als je terug bent of zullen we je vast inschrijven voor de weight watchers ?
  4. Elly Scheepers:
    Beste Vera,

Zo te lezen gaat het je erg goed in Mexico.

... en Nederland vergeten op te noemen, dat doen ze bij Rotary wel vaker. In Lissabon waren ze Nederland ook vergeten. Op de 350 mensen waren het er ook 2, en die maakten geluid voor 500. Je weet wel hoe dat gaat.

Geniet van het mooie weer, dat doen wij hier namelijk ook. Want de zon schijnt heerlijk, een prachtige najaarsdag.

Doen jullie ook aan Haloween in Mexico?

Het gaat je goed.
    Elly
  5. Vera:
    2 oktober 2013
    @Elly het mooie weer is eindelijk begonnen! we hebben echt heel veel regen gehad maar nu is het voornamelijk zonneschijn en zo'n 30 graden, heerlijk! En Haloween, ze vieren het hier wel, maar ik heb nog geen plannen of costuum, dus ik moet het nog zien.