Computerles, alweer

2 oktober 2013 - Morelia, Mexico

computerles, alweer (dat wordt standaard het eerste woord van iedere blog)

Goed, wat is er gebeurd na San Miguel?

Vorige week dinsdag had ik een Rotary meeting, omdat de gouveneur in de stad was en alle clubs ging bezoeken. Mijn counselor (en gast-opa) vond het wel leuk omdat de gouveneur oorspronkelijk Duits is (hij woont al zo'n 30 jaar in Mexico) dus dan konden we lekker Duits praten. Het feit dat mijn Spaans onderhand beter is dan mijn Duits en dat ik door het leren van Spaans de talen die ik een beetje sprak (Duits en Frans dus) helemaal kwijt ben maakte niet uit. Maar goed, ik heb er wat Duitse zinnen uit kunnen krijgen en verder ging het gewoon in het Spaans. Na het eten bleven we alleen wel heel lang hangen. Die tijd heb ik met de 'Reyna' gepraat. Iedere Rotary club heeft hier een 'koninging', een meisje van zo'n 18 jaar die de club vertegenwoordigt maar eigenlijk niet zo veel hoeft te doen, alleen maar aanwezig zijn. Dat was voor mij een beetje een raar idee, maar wel fijn want nu had ik ten minste iemand om mee te praten. Wel jammer was dat ik het verjaardagsfeeste van mijn zusje, die 11 werd, hierdoor miste.

Dit weekend ben ik met de familie mee geweest naar een dorp zo'n 3 uur rijden hier vandaan, la piedad, voor een soort van familie weekend. We vertroken zaterdag om een uur of drie, na de voetbalwedstrijd van mijn broertje en rond 6 uur kwamen we aan op een Ranch (ik kan het niet zo goed uitleggen, een soor boederij, maar niet perse met paarden, een huis met een soort teras er omheen, veel grond en in dit geval een varkensstal) waar we eindelijk gingen lunchen. Ik ben al wel redelijk aan de Mexicaanse eet gewoonten gewend en ik eet ook al bijna net zoveel als de Mexicanen, maar om zes uur lunchen was toch wel een beetje laat. Na het eten heb ik met mijn zusje en nichtjes rond gelopen en spelletjes gespeeld en rond een uur of 10/11 gingen we weg. We brachten mijn nichtjes en zusje naar het huis van een van hen en daarna gingen wij naar het hotel. De volgende ochtend gingen we ontbijten bij een familie lid. Ik ben de precieze relaties allemaal even kwijt. De families zijn hier zo groot. Ze hebben niet zo zeer veel kinderen, maar alles is gewoon familie. broers en zussen van opa en oma en alles wat daar bij hoord wordt mee gerekend. Na het ontbijt gingen we watervallen bekijken. Omdat het de laatste tijd zulk slecht weer is was de rivier erg breed en de waterval heel impressing. Daarna gingen we naar het huis van een tante van mijn moeder om, drie keer raden, te eten. Ik heb taco's met ingewanden op. Er was me al gezegd dat ik dat een keer moest proberen, dus vooruit dan maar. En het was nog best lekker ook! De rest van de dag was ik weer met mijn nichtjes (waarvan er eentje van 6 echt super schattig is) en mijn zusje en om half 8 gingen we weer naar huis. Maandag waren we gelukkig vrij, omdat het de verjaardag van Morelos was,  een held uit de onafhankelijkheidsstrijd die geboren is in Morelia (vandaar de naam Morelia dus), dus ik kon lekker uitslapen.

Die avond ben ik nog even naar Debora geweest en dinsdag had ik voetbal training. Ik zit sinds twee weken bij het meisjes voetbal team van de school (niet officieel, maar ik train mee) maar vorige week was er door de regen geen training, dus dit was de tweede keer. Wat een hel. Ik vind voetbal heel leuk maar het was zo heet (voor Nederlandse standaard dan, de Mexicanen bleven maar zeggen dat dit nog niks was) dat ik een uur later nog een knal rood hoofd had. Morgen ga ik weer, hopelijk is het dan wat beter en anders neem ik zo'n grote 10 liter fles water mee en natuurlijk mij factoor 80 (ja dat bestaat) zonnebrand. De avond na de training ben ik ook nog eens naar een voetbal wedstrijd van het lokale team, de monarcas, geweest. Ze speelden tegen Leon, de stad waar Jelle zit, en hij was een tijdje terug naar de uitwedstrijd geweest, dus dat was wel typisch. Het niveau voetbal was wel een stukje lager dan in Nederland, heel langzaam allemaal en de sfeer in het stadion was redelijk rustig. Maar we hebben met 2-0 gewonnnen!

Dat was het voor vandaag, als het goed is gaat over een minuut de bel en mag ik naar huis, tot de volgende computerles!

1. Wil Sistermans:
    2 oktober 2013
    Jij moet toch wel wat gewend zijn met grote families? Als alle van Schoonhoventjes bij elkaar komen is het ook een flinke club.
    Als het warm is moet je niet zo intensief sporten (of werken). Dat weten de voetballers dus ook. Ik weet niet uit welke divisie de wedstrijd was, maar ook hier is het spel niet overal even snel.
    Wat is eigenlijk de bedoeling van de computerles? Krijg je voor je blogs een cijfer?
  2. Vera:
    8 oktober 2013
    Nou, deze 'familie' was toch net iets groter. En bij de 'schoonhoventjes' weet ik tenminste wat voor relatie iedereen met elkaar heeft en dat is ook niet zo ingewikkeld, neef, nicht, oom of tante en misschien nog een achter neefje of nichtje, maar hier gaat het een stuk verder.
    en de wedstrijd begon om 9 uur 's avonds dus zo warm was het niet meer en het is de hoogste divisie (ik weet niet hoe ze dat hier noemen). Die computerles heeft geen bedoeling voor mij, dus dit is mijn laatste red middel ;) en de leraar kan geen Nederlands, dus ik verwacht niet dat ik hier een punt voor ga krijgen.