¡Voy a México!

14 april 2013 - Woerden, Nederland

vorig weekend kreeg ik mijn bestemming te horen. Over deze informatiebijeenkomst heb ik al een verslag geschreven voor de website van rotex ( en dit vervolgens nog een beetje aangepast voor op de website van mijn sponsorclub), dus ik plak dat verslag maar gewoon hier want het is een beetje nutteloos om drie keer over het zelfde te schrijven.

Here you go:

Zaterdag 6 april, de dag waar we allemaal zo lang naar uitgekeken hadden. Eindelijk zou ik te horen krijgen waar ik mijn uitwisselingsjaar door ga brengen.

Samen met mijn moeder vertrok ik om 9 uur ’s ochtends richting Woerden. De informatiebijeenkomst begon met een kopje koffie, maar daarvoor waren we een beetje te laat omdat ik niet helemaal goed had begrepen dat de locatie gewijzigd was.
Net toen we binnen kwamen begon de presentatie van Ted, een van de outbound coördinatoren : 'waar begin je aan?'. Hij vertelde over de doelstellingen van de jeugduitwisselingen, de regels en afspraken waar je je aan moet houden, wat je moet regelen voor vertrek en natuurlijk: 'waar begin ik aan?'; wat kan je verwachten in dit jaar?

Daarna was er een presentatie met als titel 'Seks, drugs en rock & roll'. Als uitwisselingsstudenten vertegenwoordigen we ons land en daarom is het wel handig om te weten dat Nederland helemaal niet het land is waar de meeste drugs wordt gebruikt, zoals de meeste buitenlanders denken. Dit was een van de dingen die Albertine ons uitlegde.

Na deze presentaties was het koffiepauze. Het was echt heel leuk om de andere toekomstige uitwisselingsstudenten weer te spreken, want we hadden elkaar sinds het oriëntatieweekend in november niet meer gezien. Het bleek dat er een aantal mensen waren die al wisten waar ze heen gingen omdat hun gastdistrict contact met ze opgenomen had, maar de meesten waren, net als ik, toch wel een beetje zenuwachtig voor de bekendmaking van de bestemmingen.
Maar daar moesten we nog even op wachten, want er kwamen eerst nog twee presentaties. De eerste was van Bettina, de ander outbound coördinator. Zij vertelde over de minder leuke dingen die uitwisselingsstudenten in het verleden mee gemaakt hebben en wat we kunnen doen om te voorkomen dat ons ook zoiets overkomt. Ik vond het goed dat ze dit vertelde, want je denkt altijd: 'dat gebeurt mij niet', maar dat soort dingen kunnen natuurlijk iedereen overkomen.
De tweede presentatie ging over zelfstandig reizen; wat kan je verwachten op het vliegveld, wat voor reisverzekering moet je hebben enz. Ook dit was erg nuttig, aangezien ik nog nooit gevlogen heb of überhaupt op een vlieg veld ben geweest.

Toen was het eindelijk tijd voor de bekendmaking van de definitieve bestemmingen. Na het oriëntatie weekend had  ik mijn landen top 3 ingeleverd (Mexico, Chili, Argentinië) en nu zou ik na lang wachten te horen krijgen waar ik 'het jaar van ons leven' ga beleven. Bettina en Ted hadden allebei een powerpoint gemaakt en een voor een kwamen alle landen voorbij waar we naartoe zouden gaan. Het was erg spannend, want we wilden natuurlijk allemaal graag naar onze eerste keuze, maar we wisten ook dat dat waarschijnlijk niet voor iedereen gelukt was.

Na Japan en Taiwan kwam er een dia met de kaart van México in beeld. Er stond maar één district naast geschreven, en ik wist dat er in totaal drie mensen waren die naar México wilden. Nu werd ik natuurlijk nog zenuwachtiger. Maar wat bleek, er zitten twee mensen in dat district, en ik ben er een van! Volgend jaar zit ik in district 4160 in México!
Na de presentaties was iedereen vrolijk en enthousiast. Ook al hadden sommigen niet hun eerste keuze gekregen, een uitwisseling is super leuk, in welk land dan ook en we waren blij dat we nu echt aan de voorbereidingen konden beginnen.
Na de bekendmaking van de bestemmingen gingen we lunchen en nog even napraten en toen was de informatiebijeenkomst alweer afgelopen.

Een kaartje van de districten in México, het donkerode is D4160, mijn district!