Zelf doen!

26 april 2013 - Etten-Leur, Nederland

Voor een uitwisselingsjaar in het buitenland, zeker buiten Europa moet er héél veel geregeld worden. Er komt zeker meer dan alleen een vliegticket en een visum bij kijken (ook al is dat laatste ook veel gedoe). Om maar wat te noemen: je geldzaken. 'Geldzaken, heb jij geld dan?' Ja dames en heren, suprise suprise, ik heb een baantje en ik krijg zakgeld en ook in Mexico zal ik zo nu en dan kleren, eten, bioscoopkaartjes en ik weet niet waar Mexicanen allemaal geld aan uitgeven moeten betalen. Het is iets waar ik voordat ik echt aan de voorbereidingen begon nog nooit echt over na had gedacht, het is natuurlijk wel eens in me opgekomen dat ik het even na moest kijken, maar ik had nooit gedacht dat er zoveel bij zou komen kijken.

Aangezien ik helaas nog geen garantee form gehad heb en dus nog niet weet waar ik precies heen ga kan ik nog geen visum en vliegticket regelen. Dus om toch maar iets te doen hebben, besloot ik om maar eens naar de bank te gaan 0m te vragen hoe het nou allemaal zit met betalen in het buitenland. Ik ben er drie keer geweest, want bij de ING loop je niet even binnen, nee je wacht een half uur, besluit dat het nu toch echt tijd is om naar je werk te gaan, komt de volgende keer terug en begint weer van vooraf aan, totdat je niet hoeft te werken en toch maar ietsje langer wacht en uiteindelijk zelfs geholpen wordt.

Toen dat eindelijk gebeurde bleek het allemaal ietsje ingewikkelder te zijn dan ik dacht. Ten eerste moet ik mijn pas instellen op 'wereld'. Dit had ik al op internet gelezen en dat leek me niet heel veel moeite. Maar toen ik  wat meer doorvroeg  over de kosten had meneer de bankmedewerker toch wel wat meer te vertellen. Als je geld uit de muur wilt halen in een niet-Europees land gaat dat je €2,25 per keer kosten, plus 1% van het bedrag en als je in winkels pint komt er ook 1% bij. Maar meneer had ook goed nieuws; als ik over zou stappen naar een 'iets' duurder pakket hoefde ik die €2,25 niet te betalen. Iets duurder betekent dus €9,- per kwartaal en zover ik wist (en weet, ik heb het gechecked) betaal ik nu helemaal niks. Maar ja, 4 uitstapjes naar de pinautomaat en je bent ook 9 euro kwijt, dus doe dan toch maar dat pakket. Ik heb altijd netjes mijn ID bij me, dus identificeren was geen probleem. Alles kon zo ingevuld worden en met een druk op de knop zou ik een nieuw pakket hebben en zou mijn pas op 'wereld' gezet zijn. 'zou' want toen meneer op die knop drukte kwam hij erachter dat ik nog geen 18 was en minderjarigen moeten dus toestemming hebben van een wettelijke vertegenwoordiger. Fijn. Het enige dat ik kon doen was een nieuwe pas aanvragen, want degene die ik had zou ik februari 2014 aflopen. Dit ging allemaal wel goed en binnen twee weken zou er een nieuw pasje in de bus liggen. Laat er nou net een envelop van de ING naast mijn bord liggen toen ik thuis kwam. En ja hoor, daarin zat een nieuw pasje. Zo snel is de post nog nooit geweest. En ook dit keer niet, want ook mijn broertje had een pasje gekregen. De ING had dus zelf al gezien dat onze pasjes aan vernieuwing toe waren en was zo attent geweest om die maar gelijk op te sturen. Dus; resultaat van drie bankbezoeken : rien du tout.

Voordat ik mijn ouders al het werk ging laten doen ben ik nog maar even gaan googelen naar andere, wellicht goedkopere opties. Op de Rotary website stond dat de Rabobank geen extra kosten rekent bij pinnen in het buitenland, dus het leek me wel handig om dat even na te trekken. Maar helaas pindakaas, vandaag ben ik bij de Rabobank binnengelopen, maar ze hebben precies dezelfde tarieven als de ING. Volgens internet doen echt alle banken dit en de moeder van Anthe kon mij vertellen dat je in Mexico toch regelmatig geld uit de muur haalt, dus het duurdere pakket van de ING is toch de beste optie.

Nou ik ga maar eens mijn ouders lastig vallen, want hoe vaak ze ook zeggen dat ik onafhankelijk moet zijn en alvast moet leren alles zelf te regelen, hoe graag ik ook alles zelf wil doen, ik blijf minderjarig en Nederland blijft een land met veel regeltjes, dus onafhankelijkheid zit er voor mij nog niet in.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade