Prepa (y un mes en México!)

26 augustus 2013 - Morelia, Mexico

Mijn titels worden wel steeds orgineler .... Sorry, even geen inspiratie.

Zoals ik in mijn vorige blog vertelde waren de helft van mijn lessen op school Engels en Frans en wilde ik daar iets aan veranderen. Nou dat is gelukt. Ik ben nu verwisseld van de Uni naar prepa (high school, heeft volgens mij geen Nederlands woord) Het was allemaal weer heerlijk geregeld want ik had gevraagd of ik maandag een dagje daar kon proberen om te zien hoe het was, maar toen ik maandag op school kwam wist niemand, zelfs degene aan wie ik het (ja ik weet het zeker) had gevraagd, ervan. Maar uiteindelijk kwam het goed en ik werd in de klas gestopt die iets met natuurkunde en wiskunde doet. De eerste les was, jawel, lijntjes tekenen. Ik heb nog steeds geen idee wat het nut daarvan was, maar er was in ieder geval voldoende tijd om mijn klasgenoten te leren kennen. Na natuurkunde had ik Engels met een andere klas omdat de hele jaarlaag tegelijk Engels heeft en dan gemixt wordt op niveau. In die klas was een meisje dat vorig jaar op uitwisseling was geweest naar Denemarken en na de les vroeg ze of ik mee ging naar haar volgende les. Sure, why not? Zo kwam ik dus in de humanities klas terecht en daar ben ik de rest van de week gebleven. Natuurkunde en dergelijke was wel een stuk beter te begrijpen, maar het is alleen maar sommetjes maken die ik toch al snap en bij humanities is het een stuk gezelliger met veel groepsopdrachten en er zijn 4 ex-exchange studenten waarvan er 2 (een soort van) Nederlands spreken dus er is nog hoop dat ik niet alles vergeten ben als ik terug ben. But don't get me wrong, ik ben ook met Spaans bezig. Anders dan op de universiteit zijn hier ook mensen die nul Engels kunnen en die ga ik natuurlijk niet zomaar negeren. Ook praat ik met mijn gastgezin steeds meer Spaans. Vooral mijn gastzusje kijkt me iedere keer boos aan als ik iets in het Engels zeg, maar ik ben nog lang niet zo ver dat ik hele correcte zinnen kan vormen. Gelukkig heb ik sinds deze week iedere zaterdag (ugh) twee uur Spaanse les met een groepje andere exchangers en mijn klasgenoot die op uitwisseling is geweest naar Nederland (wiehooeee) gaat me helpen.

Dat was het zo'n beetje over school, nu de leuke dingen!

Twee weekenden geleden had ik mijn eerste echte feestje in México, het welkoms feest voor de studenten aan de universiteit (toch goed dat ik daar was de eerste week). Natuurlijk waren we weer laat, maar het was echt geweldig. De club was echt heel mooi met een uitzicht over de hele stad, wel wat anders dan de smerige café's in Nederland. Zaterdag ging ik naar Paulina, Katie en Ale, Paulina ( Mexico) en Katie (USA) hebben elkaar op uitwisseling in Brazilië twee jaar geleden en nu woont Katie voor een half jaar bij Paulina en haar tweeling zus. Toen we daar waren besloten we dat het wel leuk zou zijn om uit te gaan met wat meer mensen die iets met rotary youth exchange te maken hebben, dus dat deden we! Uitgaan is hier echt compleet anders dan in Nederland. Iedereen ziet er op en top uit in strakke korte jurkjes en hoge hakken (de meisjes dan), niemand drinkt bier en de clubs zijn groot en chique. Na al de feestjes heb ik zondag stroopwafels gebakken met Re, want we zijn verslaafd. Het is onmogelijk om de echte te maken zonder een speciaal wafel ijzer, maar ze waren alsnog erg lekker!

stroopwafels!

Oh god waarom blog ik niet vaker, hoe langer ik aan het schrijven ben hoe meer ik verzin om te vertellen, pff. oké, daar gaan we weer. School heb ik al gehad dus alleen nog maar vorig weekend en de laatste Rotary meeting.

Een vriendin van mijn gastmoeder heeft een heel gezin vol met uitwisselings studenten en aangezien ik in mijn gast club de enige ben, vroeg ze of ik een keer mee wilde naar een meeting van de club waar zij bij zitten. Het leek me erg leuk om wat meer exchangers te ontmoeten, dus die maandag ging ik mee. Er waren drie rebounds die hun presentatie gaven, drie prebounds en met mij er bij vijf inbounds. Een stuk gezelliger (en langer) dus dan bij mijn eigen club. De meeting duurde daarom ook tot zo'n 1 uur 's nachts, maar gelukkig hoefde ik de volgende dag niet naar school, want ik ging naar het migratie kantoor.

Shit nu heb ik weer wat verzonnen om te vertellen, dit houdt ook nooit op. Vooruit dan maar, het immigratie kantoor. Om te zorgen dat mijn visum ook daadwerkelijk een jaar geldig is moest ik me binnen een maand melden bij een migratie kantoor. De maand was al bijna om, dus samen met mijn gastmoeder (die ik van mijn echte mama geen mama mag noemen :)) ging ik daar heen. Het was een redelijk grote ruimte, met redelijk veel mensen die geen idee hebben wat ze eigenlijk moeten doen en een officer van de federale politie die alles af moet handelen. Wij waren ook van die mensen die niet wisten wat we precies moesten doen, dus eerst maar eens vragen wat we nou nodig hadden. Daarna zijn we pasfoto's gaan maken en hebben we het papiertje dat ik in had moeten vullen in het vliegtuig dat we vergeten waren opgehaald. Toen we weer terug waren bij het kantoor kregen we netjes een nummertje en kon het wachten beginnen. Maar het leukste moet nog komen, toen we eindelijk, eindelijk aan de beurt waren vond meneer dat mijn papieren niet goed ingevuld waren, want het staat niet in mijn paspoort dat ik in de staat/provincie Brabant ben geboren, ik had Etten-Leur (geen staat maar dat maakt dan weer niet uit) in moeten vullen. Dus, 15 minuten voor sluitingstijd zijn we naar een internet café gerend om het te veranderen en opnieuw uit te printen, terwijl al die mensen met hun misschien wel net zo lange problemen zaten te wachten. Maar uiteindelijk liep het goed af en alles is geaccepteerd. Ergens deze week moet ik nog terug om het helemaal af te ronden en dan heb ik dat ook weer gehad.

Goed, vorig weekend. Dit was een stukje rustiger maar niet minder leuk. Vrijdag middag ben ik met een paar vrienden naar el centro historico geweest om een beetje cultuur te snuiven (en coffee te drinken ...) en 's avonds met mijn gast ouders naar de film. Het was een horror film en daar was mijn gastmoeder niet zo blij mee (hola mamá, sé que lees mis blogs). Daarna gingen we naar kennissen en hebben ik met mijn gast zusje en twee vriendinnen tot zo'n half 3 's nachts Spaanse liedjes gezongen, ik moet het immers leren. De volgende ochtend stond ik weer redelijk op tijd op want ik had om 11 uur afgesproken bij een soort taco tent (=heaven) met een vriendin. Na de overheerlijke taco's hebben we een bus gezocht (er zijn hier geen roosters of duidelijk aangegeven haltes) en zijn we naar de mall gegaan om te shoppen. Nadat ik een jurkje had gekocht gingen we naar de bioscoop om mijn familie te zoeken. Toen we die gevonden hadden ging Mafer naar huis en ik naar de film. Na de film zijn we nog opzoek gegaan naar schoenen voor mijn gastbroertje en hebben we geluncht en toen was het weekend toch echt voorbij. En ik hoor jullie al denken (en mezelf ook), dus de blog ook? Inderdaad, dit is alweer het einde van mijn verhaal. Hopelijk tot snel, dan kan ik het iets korter houden.

P.S. Vandaag ben ik al een maand in Mexico! Aan de ene kant is de tijd zo snel gegaan en voel ik me al helemaal thuis, maar aan de andere kant lijkt het ook al eeuwen geleden dat ik op het vliegtuig stapte in mijn kleine koude kikkerlandje, echt heel raar.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Jack Verhulst:
    27 augustus 2013
    Fijn te lezen dat je je al op je gemak voelt. Goed dat je de switch naar een andere school hebt gemaakt. Succes met je Spaans en met je belevenissen gaat het wel goedkomen!
  2. Ma:
    27 augustus 2013
    Wat een belevenissen. Je hebt het geweldig naarcje zin.
    Groetjes JE MOEDER
  3. Karlijn Verburg:
    29 augustus 2013
    Wauw Vera, wat een mooie verhalen
    Knap hoor wat je doet, super stoer!
    Ik hoop dat je een fijne tijd hebt,
    Liefs een trotse Nicht, Karlijn